jkb

Direktlänk till inlägg 6 december 2011

Gubben i månen

Av Jenny Katarina Boquist - 6 december 2011 11:21




Jag ska vara mot dig så som jag vill att du ska vara mot mig.

Men först måste du känna hur det känns.

Jag skulle vara ensam idag.

Bara jag och ingen annan.

Jag och mina känslor men jag vet inte var de är.

Det var aldrig du och jag när vi var två.

Du och jag var aldrig nära så som det egentligen ska vara

Jag tänker att det var enklare då.

Kanske lurar jag mig själv när jag tänker så.

Men jag har aldrig påstått att jag reflekterar någon annan sanning än min egen.



Gubben i månen ser ner på mig och

hånskrattar åt min naivitet.

Du vet inte vad kärlek är.

Du trodde att du älskade men en sten kan inte älska.

Stenar krossar bara allt som går att krossa.



Jag är ett ofrivilligt sällskap på någon annans resa.

Ibland när jag är i en känsla stannar jag upp,

tittar på mig själv och

upptäcker att jag inte känner något alls.

Jag gillar bara att låtsas.

Minns du när vi var där vi träffades och

jag kallade dig för älskling?

Minns du det?

Ingen visste då vad vi pratade om,

vad jag hade bestämt och jag kallade dig för älskling.



Gubben i månen ser ner på mig och

hånskrattar åt min naivitet.

Du vet inte vad kärlek är.

Du trodde att du älskade men en sten kan inte älska.

Stenar krossar bara allt som går att krossa.      



Jag funderar på att sluta låtsas och börja känna.

För det tar tid att bryta vanor.

Det tar tid att läka sår.

Jag förstår det nu.

Vi behöver avstånd.

En väg bort ifrån varann där allt är nytt och

inget gammalt syns.

Kanske kan vi börja om från början

Eller göra samma misstag en gång till.

Vad som helst är bättre bara det är något annat än du och jag.



Gubben i månen ser ner på mig och

hånskrattar åt min naivitet.

Du vet inte vad kärlek är.

Du trodde att du älskade men en sten kan inte älska.

Stenar krossar bara allt som går att krossa.






 

Ord
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny Katarina Boquist - 18 maj 2014 20:03


Det är märkligt, hur du fortfarande ställer krav på mig, att jag ska rätta mig efter dig. Det är aldrig: Vi kan väl ta hänsyn till varann. Men alltid: Det vore bra om min vilja bara försvann. Du vill ha kontroll, över mig. Men har d...

Av Jenny Katarina Boquist - 18 maj 2014 17:34


Invanda beteenden och fraser som kroppen gör utan mig. Roliga meningar som för alltid är förstörda pga dig. Ord som bara kommer som ett reflexslaget knä ur min mun, men när hjärnan fattar blir orden till sura uppstötningar. Jag vill inte säga...

Av Jenny Katarina Boquist - 4 maj 2014 20:40


  Jag har förlagt mitt hjärta. Det ser ut ungefär såhär:   fast ca knytnävsstort. Sist jag såg det var det väldigt trasigt och  i stort behov av service.   Det är rött och köttigt och blodigt och ja, sådär som hjärtan brukar va...

Av Jenny Katarina Boquist - 1 december 2013 13:00

Tvivel blandat med förhoppning på rosa sockervadd; är du den jag väntat på? Jag är redan kär i dina ord, men behöver känna och lukta på din kropp. Tiden mellan nu och då är så ofantligt lång. Envisa dagar och vakna nätter, dämpar min otåliga väntan. ...

Av Jenny Katarina Boquist - 25 september 2012 21:45


    Tankar jag inte vill tänka men tänker ändå. Av gammal vana finns du hos mig, varje morgon när jag vaknar. Vid varje andetag jag andas, känner jag doften av dig. Jag var lycklig då. Med dig. Din röst är mitt absoluta favoritljud. När du låg br...

Presentation


Ord och några visor
Av mig
Om mig
Med mig
Från mig
Ur mig
Punkt

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Jag

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards